onsdag 28 november 2012

Adventsljusstakar!

Första advent redan på söndag och det första ljuset ska tändas. När jag var barn på 70och 80-talet såg alla adventsljusstakar ungefär likadana ut, oftast en röd avlång plåtask med utstansad dekor på. Vitmossan var självklar, liksom de små flugsvamparna i någon papirmacheliknande historia med lack på och alltid vanliga kronljus, vita eller kanske röda. Ni som var med då vet vad jag menar. :) Nu finns adventsljusstakar i alla möjliga varianter, både till blockljus, värmeljus, julgransljus och vanliga ljus. Det enda bestämda är att det ska vara 4 ljus, allt annat kan man själv hitta på. En bricka med små röda äpplen eller pepparkakor, ett fat med polkagriskarameller, en bred burk med kottar, en avhuggen liggande björkstam med ljushållare eller 4 småkrukor på rad. Allt funkar lika bra bara ljusen står säkert och skyddat. Använd små ljushållare eller vira om metallfolie nertill och sätt aldrig ljusen direkt i mossan och lämna förstås aldrig ljusen. Här är några varianter vi har i butiken:



En avlång zinkhink funkar bra, här har vi sågat till en bräda och lagt i botten som vi borrat hål i och tryckt fast 4 ljushållare så inte ljusen kommer i kontakt med mossan. Förutom mossa har jag använt spansk mossa, lava, flingsnö, stjärnanis, kanel, torkade äpplen och lime.



Här är en zinkbricka med en likadan adventsljusstake som bilden nedanför i. Fylld med mossa, lava, limeskivor, kanel, flingsnö och björkhjärtan.



Här är en adventsstake i zink som går att använda som den är eller dekorera den. På den till vänster har jag använt tovat ullband och den högra har jag virat om mossa.


Vår egen har jag inte hunnit fixa ännu men hoppas hinna det ikväll eller imorgon så får ni se den också snart.

Idag snöar det här så julstämningen lägger sig även utanför butiken. Mysigt!
Öppet idag klockan 14-18.

Ha en trevlig dag!

Kram
Eva

Inga kommentarer: