torsdag 18 juli 2013

Köpenhamn!

Har tillbringat 3 dagar i Köpenhamn, min absoluta favoritstad. Vi försöker åka dit två gånger om året, med snabbtåget tar det bara 3 timmar och 20 minuter från Linköping, väldigt smidigt. Min 93-årige Morfar bor utanför Helsingborg så ibland när vi hälsar på honom så tar vi båten till Helsingör och sedan tåget till Köpenhamn därifrån över dagen, en enkel resa tar 1 timme.
 Hela familjen följer med så det blir mycket familjeaktiviteter men jag försöker alltid besöka så många inredningsbutiker som de orkar. :) Så blir det många cafèbesök också, som hela familjen uppskattar och vi har hittat några smultronställen som vi alltid besöker. Och såklart Tivoli, Legobutiken på Ströget och Nyhavn är ett måste. Annars försöker vi undvika de värsta turistställena och drar oss helst mot Norreport och kvarteren runt Universitetet.
Eftersom vi bor som vi gör så längtar jag inte efter en sommarstuga för den bor vi ju redan i, utan en liten lägenhet i en stor stad är drömmen. Tyvärr får man inte köpa lägenhet i Köpenhamn, man måste bo där men vi nöjer oss med lägenheten vi hyr när vi åker dit.


Tivoli är väldigt inspirerande och vackert att vistas i.



Bara ballongbilen är hur snygg som helt!




Lilla scenen var smyckad med Tage Andersen-inspirerad miljö. Mycket vackert!



...och så alla lampor på kvällen...



Ett av mina favoritcaféer, ligger på pistolstraede.



 Det här får man om man beställer Afternoontea för två. Behöver jag säga att det var gott?



Fina små detaljer överallt...



Ett tips är att gå upp i rundetaarne. Fantastisk utsikt över Köpenhamns tak och fina exteriör. Även själva tornet är vackert interiört..


Överallt vackra hus...



Och Nyhavn var förstås knökfullt med folk som vanligt på sommaren men ändå värt ett besök...

Fortsättning imorgon över alla inredningbutiker.

Ha en skön dag i solen!

Kram
Eva



Inga kommentarer: