lördag 28 juli 2012

Gjuta barnens händer och fötter.


När barnen var nyfödda så gjorde jag avtryck av deras små händer och fötter.
Jag har sett att det sen några år finns dyra gjutkit att köpa men det går faktiskt lika bra att göra själv.
Du behöver en fyrkantig låda i tex plast, lite större än barnens händer och fötter men den får inte vara för hög
för då blir det svårt att få ner benet eller armen. 
Sen behöver du trolldeg, recept hittas på internet.
Tryck ner trolldegen platt i botten på lådan ca 3 cm deg är lagom. 
Nu är det bara att trycka degen mot de små fötterna så det blir fördjupningar i degen.
Häll på valfri gjutmassa tex gips eller fiberbetong och låt härda.
Sen är det bara att lyfta upp din gjutning ur lådan och pilla bort trolldegen från gjutmassan.


Jag har limmat mina i ramar med distans som jag hängt i vardagsrummet.
Min son var 6 dagar gammal när jag gjorde de här avtrycken.


Händerna är lite svårare att få fina då de gärna hålls knutna men passa på när babyn är avslappnad.
Även större barns händer är förstås fint att gjuta.

Ha en trevlig helg!
Kram
Eva

1 kommentar:

Marika sa...

Blev visst kommentar på fel inlägg igår :-)