måndag 12 november 2012

Pepparkakshus!

Återigen måndag och idag ska jag bara arbeta några timmar. Mina barn har studiedag och den enda dagen vi är lediga tillsammans på fram till julafton. Vi ska åka in till stan en sväng och köpa julklappar sen ska vi hem och göra pepparkakshus. Igårkväll gjorde vi varsin skiss och varsitt mönster till våra hus, det är kul att visa barnen mönsterkonstruktion som ju är en stor del i mitt skapande. Pepparkakshus är lagom lätt att göra mönster till. Mönsterkonstruktion är mycket matematik och det är kul att få visa dem hur man använder matte i praktiken och inte bara tragglande i matteböckerna som det gärna blir i skolan.



Ett av "tittskåpen" i butiken. Temat här är "En sockerbagare"

Ha en bra dag!

Kram
Eva

2 kommentarer:

Sara och Mr T sa...

Läste precis din kommentar om kaninerna. Var de inte äkta? Så tokig och roligt, men jag var ju inte fram och kikade närmare så det kan ju förklara saken.
Lyckades övertyga en arbetskamrat till mig att åka till dig i helgen. Hon skulle ha en present till sin svärdotters föräldrar, de bor i Norge. Hon köpte en Ledbergstomte. :)
På söndag får vi främmande av pappa och hans sambo och då har jag tänkt att jag och pappas sambo ska komma förbi dig. :) Måste nog ha en tomte till ;)

Eva Ahlström sa...

Det är barnens gamla gosedjurskaniner som bor i burarna, många tror det är riktiga tills de går fram. Vi har haft besökare som plockat maskrosor till dem och en kund tyckte att de hade för små burar men barnen som hälsar på tycker att det är så kul att man får bära dem,klappa och borsta kaninerna. :)
Kul att ni kommer på söndag!