tisdag 10 december 2013

Godaste kolafudgen!

I lördags kväll kokade dottern och jag kola eller den påminner mer om fudge i konsistensen. Jag har provat en hel del olika recept under åren och alla kolor är ju goda, svårt att misslyckas när man gillar sötsaker och det är socker, sirap och grädde i :)...
Detta recept är familjens absoluta favorit, vansinnigt god och enkel att koka. Jag skulle lätt  kunnat äta upp allt själv men (som tur) ska dottern ha med sig dem till avslutningen på sin teaterskola på torsdag. Så vi får helt enkelt göra fler satser innan jul :)! Och då måste ju jag prova med lite olika smaker för så funkar jag, måste hela tiden prova och utveckla själv och inte slaviskt följa recept. :)



Så här gör vi:

Godaste kolafudgen!

50 gram smör
2 dl vispgrädde
2 dl socker
1 dl ljus sirap
100 g mjölkchoklad (vi använder marabou eftersom vi tycker det blir så gott)

 Smält smöret i kastrull
 Tillsätt grädde, socker och sirap
 Rör om och koka upp, låt sjuda på svag värme i ca 45-50 min. Rör försiktigt då och då.
 Gör kulprovet  (ta lite kola i kallt vatten, går det att forma till en kula är det klart)
 Ta av från värmen och låt stå några minuter
 Dela chokladen i bitar och rör ner tills den smält
 Häll smeten på en bakplåtsklädd form ca 20x20 cm
 Låt kallna och skär i bitar.


KRAM
EVA

Inga kommentarer: