måndag 26 maj 2014

Ett helt gäng sköningar!

Våra hönor är av allmogerasen Skånska Blommehöns. Den här sorten kan vara i olika färger men gemensamt är att de har vita fläckar så kallade blommor, därav namnet. Blommehöns är den största Svenska allmogerasen och anses som de lugnare. Hönorna lägger ca 150 ägg per år med uppehåll över vintern. Den Skånska Blommehönan var på väg att utrotas under 70-talet och bevaras nu därför genom genbanksarbete.


Här är Anna som vi hämtade förra året som alldeles nykläckt. Hon lägger helst sina ägg inne hos fåren.


 Ingeborg är vår stolta tant som har kommit upp i sån högaktningsfull ålder att hon inte längre lägger några ägg. Hönor slutar lägga ägg i 10-års åldern men kan leva tills de är ungefär 15 år. 



Vår blondaste höna heter just Blondie.



Hönan Agda såg så tilltufsad ut när vi hämtade kycklingarna förra våren att jag var på vippen att säga att henne vill vi inte ha men jag hade inte hjärta till det och det är jag glad över. Hon är en härlig personlighet trots sin krokiga fot.



Nancy är min gosehöna som alltid kommer rusande när hon får syn på mig. Skulle nog egentligen vilja bo inne hos oss istället för hos de andra hönorna i hönsgården.



..och sist vår stolta tupp Arvid som älskar att gala ikapp med grannens tupp.
Vi stänger alltid hönshuset noga varje kväll så inga rovdjur kommer åt dem, vi har gott om räv här. Så slipper vi även vakna av Arvids kuckelikuande. :)


Höns anses ju vara väldigt ointelligenta men jag håller inte med om det. Jag har haft olika slags fåglar under min uppväxt och hönsen påminner väldigt mycket om parakit, liten papegoja, till intelligensen. De är riktiga livsnjutare när de har den möjligheten. Jag blir både varm om hjärtat och ledsen när jag ser det då de allra flesta höns lever korta liv i stora fabriker. Alla har förstås inte möjlighet att ha egna höns men det man som konsument kan göra är iallafall att alltid köpa KRAV-märkta ägg då det bla.ger lite bättre livskvalite för dessa charmiga djur!


Ha en bra dag!

KRAM
Eva










Inga kommentarer: