tisdag 6 maj 2014

Evas tekakor

Jag har alltid bakat. Jag och min vän hade dille på att baka blåbärspaj när vi var i tio-års åldern, måånga blåbärspajer blev det. Matbröd i form av scones bakade jag också ofta som barn. Inget avancerat men grunderna lades där. Och lusten att experimentera- scones är ju så tacksamt om man vill prova, lite ost i, hackade nötter, olika bär, vad händer om man byter ut en del av mjölet mot havregryn osv.

Jag har ett recept på tekakor som är enkla att baka och som är enkelt att ändra på.




Orginalreceptet ser ut så här:

EVAS TEKAKOR

50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör
1 tsk salt
15 dl vetemjöl special

Smula jästen. Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervärme. Häll över jästen så den upplöses, tillsätt salt och mjöl. Arbeta degen blank och smidig.Låt jäsa till dubbel storlek. Ta upp degen på bakbordet och dela i 10-12 bitar. Platta ut till runda ca 1 cm tjocka kakor. Lägg på bakplåtsklädd plåt, nagga och låt jäsa, pensla med varmt vatten och grädda 250 grader i 8-10 minuter. Pensla även med vatten efter gräddningen och låt svalna under bakhandduk. Avnjut ljumma med smör och en god prästost.




Vill man ha veganska tekakor är det bara att byta ut mjölken mot havremjölk eller mandelmjölk (finns i mataffären) och smöret mot mjölkfritt margarin.
Det är gott att strö flingsalt ovanpå innan gräddningen för att få lite sälta.
 Prova att byta ut en del av mjölet till grovt rågmjöl eller havregryn för ett nyttigare alternativ. 
Riven västerbottenost är gott i. Eller hackad soltorkad tomat och hackade oliver till fredagsmyset.
 En knivsudd vaniljsocker i degen ger en god lite fylligare smak. Kolla vad du har i skafferiet! :)

Jag vill påpeka att de är goda i originalreceptet också så prova gärna det först.

Ha en skön dag!

KRAM
EVA



1 kommentar:

Husbilen Tuzzen sa...

Det finns nästan inget som är så gott som nygräddade tekakor.
Mums!
Kram Helén